docent bij Litha Yoga

Marjolein blaauwbroek

DSC00998.jpg
 

Yoga is ademhalen. Door bewust adem te halen kom ik in een flow, kan ik ontspannen en de connectie vinden met mijzelf. Ik zie yoga is een bewustwordingsproces. We worden ons op ons matje meer bewust van onze ademhaling, de flexibiliteit, maar de ook de grenzen van ons lichaam en de oneindige stroom van gedachtes. Dit proces brengt rust, een rust die zich nestelt in alle cellen van het lichaam. 

Mijn yogareis begon in 2015 tijdens het Happiness Programma van Art of Living. De combinatie van pranayama’s (ademhalingsoefeningen), yogahoudingen en meditaties brachten mij zoveel verlichting dat ik sindsdien dagelijks mijn yogamatje uitrol. Ik voel mij vrijer, sterker, beter gefocust en ik ben mij meer bewust van alles om mij heen. Yoga zorgt er voor dat ik vaker stil sta, even om mij heen kijk en dankbaar ben voor wat ik zie.

Precies een jaar later, in 2016 volgde ik tijdens een lange reis door Azië mijn Hatha Yoga Docentenopleiding in Rishikesh. Dé wereld yogastad. Terwijl ik daar mijn eerste yogales eindigde met een diepe OHM en de fijne energie door de zaal voelde gaan wist ik het zeker. Ik wil mijn kennis overdragen. Want als we écht naar onszelf luisteren kunnen we allemaal wel een momentje van rust en warmte gebruiken.

 
Als we écht naar onszelf luisteren kunnen we allemaal wel een momentje van rust en warmte gebruiken
— Marjolein Blaauwbroek
 

Lesvormen:

Flow yoga

Dit is een dynamische les, waarin de houdingen met een flow zijn verbonden met elkaar. We gebruiken onze adem als leidraad, zodat de spieren en mind langzaam ontspannen. Sommige houdingen houden we langer aan om de focus te versterken en dieper naar binnen te kunnen keren.

  

Yoga Nidra (maandelijkse workshop)

Yoga Nidra, ook wel slaap yoga brengt je lichaam en geest in een diepe ontspanning. De yogi’s in India gebruiken deze techniek om diepere lagen van hun bewustzijn te zoeken. In het westen wordt het vooral gebruikt als ontspanningstechniek. Want 1 uur Yoga Nidra zou gelijk staat aan vier uur slaap.

We zoeken de grens op tussen wakker zijn en slapen. De liggende meditatie duurt ruim een uur. Na enkele zachte yogabewegingen keren we naar binnen door de ademhaling te volgen en scannen langzaam het lichaam om dieper in de ontspanning te kunnen komen. Hierna volgen andere aanwijzingen, muziek en stiltes. Yoga Nidra is een moment voor jezelf, een moment om alles even achter je te laten en weer op te laden.