docent bij Litha Yoga

Agnes Wijnalda

 

In het lichaam hangt alles met elkaar samen.

In mijn vak als medisch fitnesstrainster heb ik dit altijd heel belangrijk gevonden. Mensen zoveel mogelijk proberen te laten voelen, dat het verstandig is om je lichaam in z’n geheel aan het werk te zetten en vooral met aandacht.

Voor mij staat yoga symbool voor rust, ontspanning en een manier om mijn gedachten en bezigheden los te laten. De rust die dit geeft in mijn lichaam en geest, heeft mij 8 jaar geleden doen besluiten om de yogaopleiding in Montfoort te doen.

Aansluitend heb ik de specialisatie yoga + bekkenbodem gedaan, omdat er ook veel rugklachten ontstaan vanuit dit centrum en het fijn is om dit mee te nemen in de beweging.  Ook gebruik ik een yogastrip om meer ruimte te geven aan rug, nek en schouders, waar veelal stijve of pijnlijke spieren zitten.

Kortom; een les met aandachtspunten die rustig begint met de strip, overgaat in een flow en op het eind nog een Yin houding; hiermee werken we aan meer bewegelijkheid in het bindweefsel, de gewrichten, pezen, banden en stimuleren we de doorstroming van de energiebanen. Doordat je de Yin houding langer vasthoudt, krijg je de tijd om naar binnen te keren. Vaak is dit de uitdaging, omdat je hoofd dan geneigd is om te gaan denken.

Afsluiting is een heerlijke eindontspanning.

 
Alles wat je aandacht geeft, groeit...
— Agnes Wijnalda
 

Lesvormen:

Rug-Nek-Schouders Flow Yoga

Een les met aandachtspunten zoals rug, nek, schouders en bekkenbodem, die rustig begint met de strip, overgaat in een flow en op het eind nog een Yin houding; hiermee werken we aan meer bewegelijkheid in het bindweefsel, de gewrichten, pezen, banden en stimuleren we de doorstroming van de energiebanen. Doordat je de Yin houding langer vasthoudt, krijg je de tijd om naar binnen te keren. Vaak is dit de uitdaging, omdat je hoofd dan geneigd is om te gaan denken. Afsluiting is een heerlijke eindontspanning.

Senioren Yoga

Senioren yoga is speciaal geschikt voor mensen op leeftijd die op een veilige manier aan lichaamsbeweging willen blijven doen. De yogaoefeningen worden zittend op een stoel, staand en liggend uitgevoerd. Indien het lichaam dit niet toelaat, worden de oefeningen aangepast.

Naast dat er gewerkt wordt aan souplesse en spierkracht, is er elke les ruimte om lichaam en geest weer in balans te brengen doordat de les in een rustig tempo wordt gegeven en er aandacht is om tijd voor jezelf te ervaren. Een uurtje per week op deze manier bewegen, maakt dat de rest van de week ook een stuk soepeler verloopt. Verbeter uw houding, bloeddruk en algehele gezondheid